U4
Sjov og leg med en bold.
Streetbold og Softbold  benyttes i træning
Kun fantasien sætter grænser for, hvad en bold kan bruges til. 
Genkendelighed, leg og læring med bolden i fokus.
Introducere deltagerne til kaste-/gribe-øvelser gennem leg. 
Præsentere børnene for ”tre skridt” og skud-teknik på mål.

U6
Fastholdelse af spillere via det sociale.
Glæden ved håndbolden skal være i fokus.
Træningen/lege skal være håndboldrelateret.
Streetbold og Softbold benyttes i træning.
Gennem øvelser/kampe gives kendskab til positioner som forsvar, angreb og placeringen på banen. 
Fokus på det elementære: Kaste, gribe og drible via leg og gentagelser. 
Meget få begrænsninger/regler i spil.

U8
Første del af sæsonen (specielt for nybegyndere):

Træningen/lege skal være håndboldrelaterede.
Fokus på det elementære: Drible/gribe/kaste korrekt.
Mange kaste-/gribeøvelser i løb og medløb. 
Leg med alle skudformer.
Arbejde bevidst med retningsskift (fintetræning).
Streetbold og Softbold benyttes i træning. 
Totalhåndbold med to mål vægtes højt og indgår som et element i hver træning.
Spilforståelse.
Få begrænsninger og regler, frit spil og leg med bolden.

Anden del af sæsonen (erfarne spillere kan begynde her):
Tilpasse sig stor bane. 
Dække langt fremme på banen og være bolderobrende.
Begyndende kendskab til regler, som ”for mange skridt” og ”overtrådt”. 
Eventuel tilmelding i U10 D-rækken for mix-hold.

U10
Opdeling efter evne til kampe – for at alle spillere får mest muligt ud af det.

Teknisk:
Kaste/gribe-øvelser - også med Streetbold & Softbold, gribe i løb/medløb og dribleøvelser. 
Forskellige skudformer. Eks.: Hopskud, løbeskud, stødkast og underhåndsskud. 
Finter: Højre/venstre, Radjenovich Finten, skudfinte (husmandsfinte).

Angreb:
Ikke være bange for at tage initiativ. Skal opmuntres til at finte og skyde på mål.
Presspil, løb på huller mellem forsvarsspillere.
Overgangsspil: Fløj, back samt centerspiller, holde bredde i banen i forbindelse med overgange.
Kontraspil: Første fase (udkast fra målmand).

Forsvar: 
Lære bytteregler ved overgange. (Overgang foran = Byt, overgang bagved = Følge.)
Fra-drible/bold-erobre. 
Tackling af gennembrud og skud.
Fodarbejde: Arbejde i trekanter og hensigtsmæssige løbeformer (forlæns, baglæns, sidelæns).
Kommunikation i forsvar. Hvem dækker man?

Målmand:
Reagere hurtigt.
Placere sig i målet
Træning af udkast.


U12
Opdeling efter evne til kampe – for at alle spillere får mest muligt ud af det.

Teknisk:
Kaste/gribe-øvelser.
Forskellige skudformer eksempelvis hopskud, løbeskud, stødkast og underhåndsskud.
Spil både med alm. bold og Streetbold.
Finter: Højre/venstre, Radjenovich Finten, skudfinte (Husmandsfinte).

Angreb:
Ikke bange for at tage initiativ. Skal opmuntres til at finte og skyde på mål.
Presspil, løb på huller mellem forsvarsspillere.
Stregspillers opgaver: Placering, screeningspil, russer-screening.
Overgangsspil: Fløj, back samt centerspiller, holde bredde i banen i forbindelse med overgange.
Kontraspil: Første og anden fase og efterfølgende pres.
Afhængig af niveau evt. krydsspil/pladsbytte: Center, back, fransk samt rundgang.

Forsvar: 
Lære bytteregler ved overgange. (Overgang foran = Byt, overgang bagved = Følge.)
Stå på boldsiden af stregspiller.
Fra-drible/bold-erobre. 
Tackling af gennembrud og skud.
Fodarbejde: Arbejde i trekanter og hensigtsmæssige løbeformer (forlæns, baglæns, sidelæns). 
Kommunikation i forsvar: Hvem dækker man?
Dække 6-0 og 5-1. Kigge på 3-2-1.

Målmand:
Reaktionstræning. 
Bevægelse i forhold til spillet.
Udkast.
Placering i forhold til skud fra forskellige positioner.
Begyndende tekniktræning.

U14
Øge intensiteten i træningen.
Eventuel løbe eller styrketræning udenfor haltiden.
Udfordre spillerne til selv at finde løsninger i angreb og forsvar.
Opdeling efter evne til kampe.

Teknisk:
Harpiks.
Kaste/gribe-øvelser - også med Streetbold, gribe i løb/medløb og dribleøvelser. 
Forskellige skudformer eks.: Hopskud, løbeskud, stødkast og underhåndsskud.
Finter: Højre/venstre, Radjenovich Finten, skudfinte (Husmandsfinten).

Angreb:
Ikke bange for at tage initiativ. Skal opmuntres til at finte, skyde på mål.
Presspil, løb på huller mellem forsvarsspillere.
Stregspillers opgaver: Placering, screeningspil, russer-screening.
Krydsspil/pladsbytte: Center, back, fransk, samt rundgang. Opstart på Østtysker og Helsingør.
Fortsætte og videreudvikle ovenstående angrebsåbninger. 
Overgangsspil: Fløj, back samt centerspiller, holde bredde i banen i forbindelse med overgange.
Kontraspil: Første og anden fase og efterfølgende pres.
Overtalsspil: 4-2.

Forsvar: 
Forsætte træning med bytteregler ved overgange. 
(Overgang foran = Byt. Overgang bagved = Følge.)
Tackling af gennembrud og skud.
Kommunikation i forsvar. Hvem dækker man?
Stå på boldsiden af stregspiller.
Fra-drible/bold-erobre. 
Fodarbejde: Arbejde i trekanter og fodstilling, få overtaget/initiativet overfor angrebsspiller.
Kommunikation i forsvar. Hvem dækker man?
Dække 6-0 og 5-1. Kigge på 3-2-1.

Målmand:
Udvidet reaktionstræning.
Paradeteknik.
Tekniktræning.
Bevægelsestræning.
Træning af udkast.

U16
Øge intensiviteten i træningen - evt. løb eller styrketræning udenfor haltiden.
Udfordre til selv at finde løsninger i angreb og forsvar.
Opdeling efter evne til kampe.

Teknisk: 
Kaste/gribe-øvelser, diverse skudafviklinger. 
Finter: Højre/venstre Radjenovich Finten og Husmandsfinten.
Mere pladsbestemt træning og skudformer.

Angreb:
Ikke bange for at tage initiativ. Presspil, løb på kant af forsvarsspiller.
Stregspillers opgaver: Placering, screeningspil, Russer-screening.
Krydsspil/pladsbytte: Center, back, fransk, Østtysker, Helsingør samt rundgang.
Fortsætte og videreudvikle ovenstående angrebsåbninger.
Overgangsspil: Fløj, back samt centerspiller, holde bredde i banen i forbindelse med overgange.
Kontraspil: Første og anden fase og efterfølgende pres.
Overtalsspil eventuel 4-2.
Undertalsspil.

Forsvar: 
Forsætte træning med bytteregler ved overgange. 
(Overgang foran = Byt. Overgang bagved = Følge.)
Fradrible/bolderobre. 
Tackling af gennembrud og skud.
Kommunikation i forsvar. Hvem dækker man?
Arbejde med bytteregler ved overgange. 
Stå på boldsiden af stregspiller.
Fra-drible/bold-erobre. 
Fodarbejde: Arbejde i trekanter og fodstilling, få overtaget/initiativet overfor angrebsspiller.
Kommunikation i forsvar. Hvem dækker man?
Dække 6-0, 5-1, 3-2-1, forskudt 5-1.

Målmand:
Dirigering af forsvar.
Samarbejde med forsvare.
Skuddiagram på modstandere.

U18
Perfektionere ”U16 viden”.

Fysik:
Fysisk træning før/efter - i hallen med bold.
Styrketræning: Egen kropsvægt/gym.
Koordination: Gym/aerobics.

Teknisk: 
Forskellige krav til den enkelte spiller.
Høj intensitet.

Forsvar: 
Perfektionere U16 viden.

Målmand:
Angrebsaftaler og aftaler med forsvaret.
Arbejde med målmands psyke.
Udvidet samarbejde med forsvaret.